Cikgu
Salam . Bismillah .
'Bila nak jadi cikgu nanti mudah. Dah ada degree pendidikan.'
'Kita kena banyak buat presentation. Senang boleh berlatih untuk mengajar.'
'Jangan risau, keja konfom dapat.'
'Korang amek education. Senang lah.'
Ini dialog biasa dan kerap dengar. Samada di kalangan kami sendiri atau orang lain.
Ahha. Sekali kena buat micro teaching (ala ala berlakon mengajar disekolah tapi di uia je). Terkapai-kapai. Tak pernah nak present, menggigil ketakutan. Dan lari lari ulang alik depan belakang , keluar masuk kelas.
Kerana apa?
Kerana, sudah dapat roh mengajar di sekolah. Yes. Tak mudah.
Dengan karekter yang sukar untuk serius di mana mana.
Mudah tergelak dan sukar berhenti.
Serta mudah melayan soalan pelik pelik.
Sila bayang kan situasi kelas. Kalau pelajar dan guru asek tergelak.
Nak soal gelak, nak bagi arahan gelak. Gelak tanpa bunyi. Tahan! Usaha kawal, masih gagal.
"Ustazah ni lawak lah."
"Ustazah, kenapa gelak sampai muka merah?"
"Ustazah tak pernah gelak banyak time present. Sll sikit2 je."
"Apa fungsi gajah?"
"Kenapa bumi terapung?"
"Aish, ustazah ni tak boleh mengajar ni. takda bakat."
Yeah. Ini antara suara sampingan yang keluar. Saya terima ja. SAYA SUDAH USAHA! :)
Maka, komentar pensyarah dan teman-teman saya adalah;
Class Management. Ini lah komen mereka. Huraian lain.
1. Bila awal-awal masuk kelas. Muka tegas. Suara kuat. Kasi pelajar fokus.
2. Kalau muka terus nak tergelak je, pelajar akan terus baca kita ni, guru yang boleh di gurau gelak sekaligus mungkin dipijak.
3. Bila mengajar, bawa mereka jauh jauh sampai boleh buat bayangan dengan kehidupan harian dan alam sekitar.
4. Banyak kan tengok dan buat kajian luar. National Geographic, buku buku, kehidupan manusiawi, dan sebagainya.
Contohnya:
Ikan di laut dalam. Warnanya merah, biru. Kulitnya licin. Tapi, kenapa kalau kita selam sampai dasar laut yang dalam tu, kita boleh nampak warna-warna ikan tu lagi? Dasar kan dalam dan gelap.
Haa, lagi. adakah ikan-ikan yang kulitnya cantik itu pergi saloon? facial? ohh. tidak. tu semua Allah aturkan. CANTIK kan!
- - - - -
Kita boleh kata, kalau time belajar ni lah.
"Haa, kita kena betulkan class management."
"Tukar kan traditional method kepada modern."
"Apa planning awak untuk class management? Nampak pelajar suka tidur."
dan sebagainya!
- - - - -
Kesimpulan:
Jadi guru jadi cikgu. Letak ikhlas. Letak jiwa. Letak cinta. Letak DIRI sendiri disitu.
Yeahh! Jerit jerit.
(Agak panjang)
'Bila nak jadi cikgu nanti mudah. Dah ada degree pendidikan.'
'Kita kena banyak buat presentation. Senang boleh berlatih untuk mengajar.'
'Jangan risau, keja konfom dapat.'
'Korang amek education. Senang lah.'
Ini dialog biasa dan kerap dengar. Samada di kalangan kami sendiri atau orang lain.
Ahha. Sekali kena buat micro teaching (ala ala berlakon mengajar disekolah tapi di uia je). Terkapai-kapai. Tak pernah nak present, menggigil ketakutan. Dan lari lari ulang alik depan belakang , keluar masuk kelas.
Kerana apa?
Kerana, sudah dapat roh mengajar di sekolah. Yes. Tak mudah.
Dengan karekter yang sukar untuk serius di mana mana.
Mudah tergelak dan sukar berhenti.
Serta mudah melayan soalan pelik pelik.
Sila bayang kan situasi kelas. Kalau pelajar dan guru asek tergelak.
Nak soal gelak, nak bagi arahan gelak. Gelak tanpa bunyi. Tahan! Usaha kawal, masih gagal.
"Ustazah ni lawak lah."
"Ustazah, kenapa gelak sampai muka merah?"
"Ustazah tak pernah gelak banyak time present. Sll sikit2 je."
"Apa fungsi gajah?"
"Kenapa bumi terapung?"
"Aish, ustazah ni tak boleh mengajar ni. takda bakat."
Yeah. Ini antara suara sampingan yang keluar. Saya terima ja. SAYA SUDAH USAHA! :)
Maka, komentar pensyarah dan teman-teman saya adalah;
Class Management. Ini lah komen mereka. Huraian lain.
1. Bila awal-awal masuk kelas. Muka tegas. Suara kuat. Kasi pelajar fokus.
2. Kalau muka terus nak tergelak je, pelajar akan terus baca kita ni, guru yang boleh di gurau gelak sekaligus mungkin dipijak.
3. Bila mengajar, bawa mereka jauh jauh sampai boleh buat bayangan dengan kehidupan harian dan alam sekitar.
4. Banyak kan tengok dan buat kajian luar. National Geographic, buku buku, kehidupan manusiawi, dan sebagainya.
Contohnya:
Ikan di laut dalam. Warnanya merah, biru. Kulitnya licin. Tapi, kenapa kalau kita selam sampai dasar laut yang dalam tu, kita boleh nampak warna-warna ikan tu lagi? Dasar kan dalam dan gelap.
Haa, lagi. adakah ikan-ikan yang kulitnya cantik itu pergi saloon? facial? ohh. tidak. tu semua Allah aturkan. CANTIK kan!
- - - - -
Kita boleh kata, kalau time belajar ni lah.
"Haa, kita kena betulkan class management."
"Tukar kan traditional method kepada modern."
"Apa planning awak untuk class management? Nampak pelajar suka tidur."
dan sebagainya!
- - - - -
Kesimpulan:
Jadi guru jadi cikgu. Letak ikhlas. Letak jiwa. Letak cinta. Letak DIRI sendiri disitu.
Yeahh! Jerit jerit.
(Agak panjang)
bile bayangkan mesti comel! :)
semoga berjaya cikgu! :D
cikgu!!
slmt berkongsi ilmu dgn generasi seterusnya... ^-^
best jd cikgu..
bekas cikgu
selamat bergelar cikgu (=
selamat menjadi cikgu kak long~!
:)