Kehidupan Suri


::salam::
::bismillah::

selawat dan salam saya panjatkan keatas junjungan besar Nabi Muhammad S.W.T dan para
sahabat..bersyukur kita kehadrat Ilahi atas nikmat islam iman ihsan..

harini..genap lah saya 10 hari saya menjawat jawatan sebagai suri rumah di baitun sendiri..wee..arini pulak kuar result short sem..huu..dan tinggal lagi 2 hari jer lagi saya akan
pulang ke kl..tanak3!!

erm..memang senang jer nak buang masa sepanjang cuti..bangun subuh..tido balik..bangon time dhuha..duduk2..tengok tv..on9 berejam2..dan da malam tido..

tapi andai kita amalkan tabiat relax nih..memang tak kemana lah kita..idea xdpt..senaman pun takde..sumbangan dan bakti pada diri dan org lain pun takde..

cube lihat..andai kita bangun subuh..solat jemaah..patu kol 8 mulakan kerja kita..kalo yang jadi cikgu part time silelah melaksanakan..yang jadi juru jual..pegi cepat..yang jadi suri..cepat masak..bukan ke indah dan menarik tu?


kita tekan kat suri la heh..sebab taun nih saya jadi suri..jika sebelomnya setiap kali cuti saya akan jadi juru jual di koop sekolah saya..sekolah menengah islam hidayah,johor..tapi tak penah tingin jadi cikgu stp kali cuti walopun da dpt offer..tatau nape..

kita aturkan sendiri jadual suri itu..jam 8am kita bergegas..office hour..saya cipta sendiri jadual tu..bermula bekerja dengan bismillah..mcm biasa..menyapu..mengemop..masak..basuh baju..sidai baju..lipat baju..on9 yang berstatuskan 'mengemaskini rumah.:D..palang merah'

seperti saya kata tadi..office hour..jam 12pm saya siap sume dah..kdg2 ada x siap jugak..sbb ter tengok tv atau ter duduk atas kusi layan chat..cume 2 kali saje yer..yg len sume on time! saya sentiasa pastikan saya siap seblom jam 12pm! :)

okeh..bile da stle siap sume..senyum lega..fuh! siap! makan pulak ngn adik yg baru balik tadika..mak n adik2 lain abes sekolah kol 5pm..so ada 2 org jer kat umah..

nak tambah masa lagi..tengok tv pada cerita2 best n khusus jer..contoh Bio-Nik dan Nur Kasih.. (tapi saya bukan peminat fanatik yer)

bila dah malam..pastikan adik2 sume belajar..kalo malas saya marah..tapi mmg tak jalan
ar..huu..saya baca buku jugak..ada buku2 yg saya mmg wajibkan utk habis baca time cuti nih..da abes! yeah! kalo ngantok..buka komp..layan lagu sami yusuf..yasin..meng on9 kan diri..dan berstatuskan palang merah..

kebaikan menjadi suri ini ialah..kita akan bersenam hari2 dengan cara mengemas sana sini dan secara tidak lansung menyehatkan badan....mengakrabkan hubungan keluarga..dengan mak..adik2 sume..sbb jarang balik an..belom belaja oversea lagi..suatu hari nanti!..menyenangkan dan menggembirakan hati family sbb bile derang balik..rumah bersih..:)

mengeratkan hubungan sesama rakan..samada da lama kenal..baru kenal..atau org kenalkan..layan jer..cara chatting yer..ziarah bole jugak..tapi saya jujur x buat..huu..slen tu..menambah ilmu dengan pembacaan dari buku atau blog..kita juga ada peluang belajar itu dan ini..belajar godak2 komputer..tambah ilmu..

masa terlapang inilah kita bole fikir tentang timeline kita..sepanjang tempoh belajar ini..kemudian..lepas belajar..kerja ape..kat mana..target..dan seterus2 nyelah..kita dapat fikirkan dengan tenang..bukan idea semata2 yer..buat draft..lakarkan kat photoshop ke picasa ker..buat comei2.:)

::semoga kita dapat melantakkan waktu2 terluang ini..yang kita namakan ia CUTI hepi:: :)

~gembira bersama keluarga terchinta~
..abah..umi..along..uqbah..aqilah..atirah..abir..rabiah..faqihah..:)

0 Response to Kehidupan Suri