Izinkan


Salam . Bismillah .


Gambaran aliran air di sungai pisang mungkin tidak sama dengan sungai lui.
Tapi aturannya mungkin sama. Terus mengalir diatas batu dan pasir-pasir.

Ouh. Saya nakal. Ye. Tak dengar kata. Ye. Ikut kepala sendiri. Ye.

Bagi lah.

- - -

Tapi saya tak suka bila, saya dengar kawan sekeliling cakap:

"Kalau awak lambat lagi, kte tarik telinga awak sampai putus!"
"Kirim salam maut dengan dia! Dah lah tak angkat telefon."
"Siap lah awak, kalau awak tak datang, kte bunuh awak!"

Mereka rasa itu ugutan supaya sedar. Tapi bagi saya, jika kata-kata itu diberikan kepada saya,
Saya akan katakan.

"Hey, saya bukan lagi kanak-kanak lah. Saya tak suka dengar ugutan macam ni. Ini bukan lawak dan saya tak termakan dengan ugutan tuh."

Kalau baik sikit. (Sama ja sebenarnya)

"Erm, ok, cuba ubah sikit cara cakap tu. Tak habis-habis bunuh, maut, cabut telinga."

Nak kata sedih, bukan sedih. Tapi kecewa. Okeh.

- - -

Ini pula saya dengan skill special tahfiz saya.

Saya tak boleh lah hafal. Setiap minggu kena tasmik. Walaupun hanya surah pilihan.

Berangan-rangan dari sekolah lagi jadi Hafizah. Sangat.

Bila dah dapat, buat separuh jalan. Malaz.

Bila dah tua sikit, cuba memohon tapi tak dapat. Takpa.

Sekarang dah ada, walaupun bukan lah hafal 30 juz, tapi. Mak ai.

Luar putih dalam zulumat.

Nokotta dah tak rasa lagi. Kena ada lain. Sikit-sikit.

- - -

Saya dah dewasa dah sekarang. Mentaliti masih muda mentah.

Pakar mencipta alasan. Untuk beberapa situasi dan keadaan.

Okeh. Mahu terus hidup untuk masa ini.

Cipta pengurusan hidup saya yang lebih tersusun.

Tak dapat penuhi semua, sikit-sikit. Sampai puas.

Cipta!

- - -

Isnin nanti baru balik rumah. :)

0 Response to Izinkan