Cara nak dapatkan EGO (dikalangan guru dan pelajar)


salam.
::bismillah::

ego?? ya ego..bukan motor..tapi ego..kite fokuskan pada ego seorang guru..

Ego disini bukan bermakna berlagak yer..tapi egocentrism..maruah..harga diri sebagai seorang guru..okeh..kite tgok bagaimana..


Semasa mengajar/memberi tugasan kepada pelajar anda tidak boleh membuat multitasking. Contohnya kira duit, telefon rakan, make-up dan ape2 yg x patut as a teacher. Tengok setiap pelajar sambil menulis/menanda kertas. Pandang / toleh kejap2 jer. Pastikan pandangan anda tepat dan tajam.

Pada waktu ini anda akan dapat mengesan mana pelajar yang main2 dan x focus/ yang tidak membuat tugasan yg diberi.Anda kembali menulis/menanda kertas sambil berkata. Contonhya: “usop…buat ape tuh??cikgu Nampak ketawa2 lagi..”.. Nah..pada waktu ini..pelajar2 itu terutama usop akan kata (dalam hati): “fuh..cikgu aku nih..ada mata ker kat kepala dia??? Takut aku..fokus2..”

Pastu..masuk kelas kali seterusnya (jika anda ada kelas lagi lah)..buat perkara yang sama pada studnt yg sama atau studnt yang lain..
Contohnya anda buat pada usop tu lagi..usop akan kata: “fuh..betol cikgu aku nih mmg ada mata kat kepala dia..tanak aku main2 lagi..”.. Haa..dari sini..anda dapat menunjukkan ego anda..pelajar akan respect, sanjung, hormat anda.

ingat..kita buat bukan sbb marah yer..tapi sbb sayang pada student itu...

Okeh..kemudian cara anda utk daptkan perhatian dari murid itu tadi..kite amek contoh usop tadi jugak..tadi kan usop dah focus dan tak main2 dalam kelas an..so..Anda (if u’r teacher ar) akan mengajar2 dan mengajar dan buat buat soklan sikit atau bg latihan sikit atau bg note soh salin..okeh..time ni biasanya sume stndt akan buat ar ape anda suruh..

haa..anda pegi kat meja usop (usop kan dah respect tht cikgu tuh)..Ckp kat tmpt meja dia tuh: “ha..mcm nilah anak murid cikgu..tulisan kemas..cantik..” Ahha..usop akan ckp (dalam hati lagi)..: “wah..cikgu ni puji aku..wowwi!!yeay..cikgu sayang aku lar..ehehe..best3..kene belajr tol2 nih”

Hmm..kite tgok style lain pulak..



Erm..anda mengajar menggunakan white bord (sekarang ini ada pelbagai tech..so bygkan whte bord)..anda menulis dan menulis dan menulis..jadikan white bord itu sebagai cermin anda yang palingggg canggih dan efektif..

Kaedah yang hamper sama..iaitu sesekali toleh kearah student dan detect cepat2 whch student are not focus..ckp sikit..contoh: “leman..main kapal terbang plak yer..ini bukan angkasa yer..”..
Hah..dah dapat dah..

okeh..bsclly itulah rahsia nyer..itulah caranya..ehehe..

Tapi ingat yer..mendapatkan ego ini bukan boleh buat sekali dua..tapi BANYAKKKK kali..tapi kalo dah 10 tahun hang buat x bejaya jugaks..err..DOA pada ALLAH..tak pun kata lecturr saya: “benti keje je lah”..ehehe..tapi jgn yer..sape lagi nak jadi pendidik kalau bukan ANDA sendiri..

**ni bukan lah cara utk menakut2 kan pelajar anda..tapi ini adalah cara untuk mendapatkan respect dari student itu..pelajar akan hormat sbb dia tahu..~ego seorang guru~..dan anda akan lebih yakin utk suruh mereka buat apa sahaja selagi iya tidak melanggar syara’..

**Kaedah ini juga biasanya efektif dikalangan mereka yang belajr di pringkt primary..kalo dah sekolah mngh..erm..mungkin dapat fikir cara lain kot..

**Dengan Ego..Anda berani berterus terang dengan kanak2/pelajar2 itu walaupun perkara itu agak pahit. contohnya nak tegur s.thg..this is good..this is bad..gitu2 lah..erm, dan disinilah letaknya ego (maruah/harga diri) seorang guru. Ia akan membuatkan student hormat, sanjung, sehingga tidak berani nak berkata bohong. (kerana ego guru itu tadi)..
Okey..sekian saja..terima kasih..akhirnya nota saya siap jugak..alhamdulillah..syukran YA ALLAH...

1 Response to Cara nak dapatkan EGO (dikalangan guru dan pelajar)

  1. Unknown says:

    wahha.boleh jadi guru lepas ni.haha.