Migraine? ~Hmm..


::Salam::

::Bismillah::



Gaya Gembira..

Hari ini, 27/1/2010

Adinda saya Nik Mohammed Abir Al-Islami b. Nik Mohd Azam dari rumah Merah telah berjaya mendapat tempat ke-2 bagi acara larian 1500m di Sukan SMI Hidayah, JB!
~TAHNIAH utk beliau-
sekadar gambar hiasan -
......................................................................................................................

Migraine


Sewaktu di Klinik...


Doktor: Ya, kenapa? Anda sakit apa ya?


Pesakit: Em, kepala saya sering sakit2 Dok. Jika sujud itu, rasa nak tercabut saja kepala.


Doktor: Sering kah? Sebelah mana?


Pesakit: Kadang2 Dok. Saya juga tidak ingat sebelah mana. (Sambil tangan meraba2 kepala cuba mengingat sebelah mana)


Doktor: Tidak mengapalah. Bukan semua sakit kepala itu migraine. Mungkin kalo rasa di dahi itu, pening2 biasa. Erm, kalau sakit lagi, lansung jumpa saya di klinik.


Pesakit: Tapi Dok.... Saya juga kadang2 merasai seperti ketat kepala ini. Dikepam jadi sempit.


Doktor: Iya, tak mengapa, nanti rasa rasa terus datang ya..


Pesakit: Baiklah Dok... Persis (gaya pasrah.........)

...................................................................................................

Daun Sirih

Penah nampak Daun Sirih? Pernah kenal? Pernah pegang? Pernah bau? Pernah makan?


Baunya harum sekali.Makan pun enak juga (bagi yang meminatinya). Rasanya pedas2 sikit. Saya bukan lah peminat kepada sirih. Rasa sikit ja. Tapi bila makcik saya bilang ia bagus utk merawat migraine. Lansung saya rekemen kan kepada rakan saya. Tetapi agak sukar pula menjumpai Daun Sirih itu. Di kampung sudah di tebang pokok nya. Di hutan (area Rebutia) mmg tiada. Kerana pokok ini, tidak tumbuh di sebarangan tanah. Tidak mudah tumbuh dengan mudahnya. Tidak calang2 orangnya yang bisa menanamnya.


Semoga dapat ditemui Daun Sirih itu.. :)


Usaha mengubati kesakitan cara tradisional.. Berkesan Insya-Allah.. Kerana semua penyakit pasti ada penawarnya.


Kadang-kadang, bila rasa si migraine itu datang, bacalah Al-Quran, Jika tidak mampu, dengar kan sahaja. Pilih lah yang kita gemari. Ikut selera kita. Jika saya, saya cadangkan pilih bacaan Sheikh Mishary Rashid Al-Afasy


p/s: Mari menonton kisah Ketika Cinta Bertasbih 2. Seronok dan hebat juga. Menari di atas Ombak . Senyum:)

11 Response to Migraine? ~Hmm..

  1. thaaqhib says:

    ubat migraine...tido. amat mujarab dan paling mujarab kot. cuma mahal je. kene bayar dengan masa

  2. salaam.

    itu gambar adik akak kan?
    hiasan jugakah? heeee..
    daun sirih banyak kat rumah ustzh zurina. dulu la. skrg tak tahu ada lagi tak. dulu tu masa kitorang buat home service kat rumah ustzh utk kutip dana R2J. tahun 2007. hehe.
    kalo jumpa ustzh, tanya la.

    yg sedang YM dgn kak afra',
    -syaimaa'-

  3. to: Thaaqhib

    erm. saya bukan penghidap setia migraine. jadi saya tidak amalkan itu. lotih otak dan badan cek tidoq lama. tahan dan paksa.

    to: Syaimaa'

    teng. apekah. huu. xpa. mungkin 2007 tu baru putik pohonnya. sekarang 2010 ada banyak kot. ibarat mulakan pada 1998. bertemu daunnya 2008. :)

    p/s: kalo hang rajin, pi lah rumah beliau, mintak sikit (kalo rajin) bg pada Puan Ce.

  4. mane daun sirih kt? hehe, blk UIA tuntut..

  5. best tak migrainn.lalala.puncaa?

  6. to : Puan Ce

    ngehe..cek da turun naik hutan kat kem uh.. x jumpa.. ayah kte ckp, "mana lah pokok sirih tu tumbuh kat hutan long oi.."

    belakang rumah kte ada pokok mangga j kak skg neh..

    jadi, skrg neh..kte suruh syema' naak..huu..akak suruh..kte pun suruh..

    to: Acap

    sedap bah.. lazat.. punca? erm, ada yg kne sbb keturunan. ada yg kene sbb mmg da nak kene..

    saya bukannya maigraine pun. sakit2 tekan kepala ja..

    :)

  7. nur fatin says:

    menari bersama ombak la afra'..bukan di atas ombak :)

  8. to: Fatin

    ngee..itu lebih kurang kte punya karya masa akan datang lah..akan cube di hasilkan..

    :)

  9. k.mun says:

    erm,doktor mane e?
    doktor uia ke??

  10. ngehe..

    sirr..

  11. NAK DAUN SIRIH?

    MEH LA DATANG UMAH. ADA TANAM KAT BLAKANG UMAH NUN. NAK BUAT LAUK 3 HARI 3 MALAM PUN INSYAALLAH X HABIS... NGEEE...

    NAK BAGITAU SEBELUM KEHABISAN... JIRAN2 PUN BERKENAN TU... TAK TAHULAH DEPA WAT APE... LAUK KOT! :D