Culik, Curi, Curi, Culik..


::Salam::
::Bismillah::

Culik. Lama dah tak dengar kisah budak kene culik. (Atau saya da lama tak tengok berita? Oh, tidak! Saya rajin dah sekarang!! :P)

Suatu hari adik saya cerita, "Along, tau x, Aica haritu dah nak hampir kene culik!!" Uhh, kesian budak itu.

Kejadiannya berlaku di kampung sebelah kampung rumah saya. Waktu petang. Cuaca baik. Di perkarangan rumah2 kampung yang cantik.

Si Ibu menghantarkan anaknya ke sebuah rumah kayu jati cantik ukirannya dan di wakafkan untuk belajar Al-Quran.

Perbualan bermula:

Emak: Aica, mak pergi dulu heh.. Nanti bila kawan2 dan Ustaz da sampai, masuk lah dalam..

Aica: OK. (Si Anak dan Si Ibu tidak menyedari bahawa pada hari tersebut takde kelas mengaji).

Sang Anak terus menunggu dan menunggu dengan sabarnya..

Setelahnya~

Laki Culik: Hai dik! Nama sapa? (Dengan wajah bajet senyum jerat budak)

Aica: Aica. Aica binti Hasan.

Laki Culik: Ohh...........

Pastu laki culik itu terus merentap tangan dan tarik Aica pegi ke kereta. Aica jerit! TOLONGGGG!! TOLONGGG!! Dengan tak semena-mena Aica terjatuh. Tubuh yang masih berpakaian sekolah itu bermandikan darah.

Uncle Jo datang lari2.."Woi!!" Laki Culik itu terus lari meloloskan diri ke dalam hutan semak tebal..

Fuh, Alhamdulillah. Aica selamat!!~

Ini kes kanak2 bawah umur 9 tahun.
(Wataknya yang sama, kejadian yang sama, cuma diubah sedikit namanya)
.......................................................................

Kes kawan saya pun ada jugak. Tapi bukan kene culik lah. Kene pertahankan diri dari dicuri atau dirembat barangnya tanpa izin tuannya.

Macam2, ada yang sampai patah jari telunjuk nya dek mempertahankan hatifnya, ada yang siap berkarate dengan pencuri selamba itu untuk mendapatkan beg laptopnya, siap cedera tergolek2 depan rumah, ada yang tendang 90 darjah tepat ke arah muka pencuri dan akhirnya hatif nya sendiri tercampak ke jalan dan pecah!

Huh! Pelbagai kes. Minta dijauhkan~ Kami memohon perlindunganMu Ya Allah~

..........................................................................

Nota:
Bersama menjaga keselamatan diri, anak-anak, kawan-kawan, dan semuanya.
Samada kecil atau besar.
Samada dalam negara atau luar negara.
Samada pagi atau malam.
Jagalah keselamatan sendiri.

(Akan datang, saya akan letakkan cara2 utk menyelamatkan diri, I.Allah)

3 Response to Culik, Curi, Curi, Culik..

  1. jgn kata org asing, suami pun ada yg ragut isteri, paling teruk bunuh isteri ngan anak2 sekali. penting berdoa dan memilih pasangan baik2 supaya keturunan pun baik2 InsyaAllah..

    p/s: baru nak tanya Aica manekah? hehe

  2. orang. kalau dah jahat. jahat jugak. tapi bole jadi baik jika usaha!

    pilih2, jangan x pilih.

    nota:
    Aica itu bukan Aica Ce punya. Hehe.. Jaga Aica baik2 yer!

  3. hatihati.