Kisah Afra' binti 'Ubaid Al-Anshariyah


::salam::
::bismillah::

ambang fenomena peperiksaan akhir sem 1 09/10 akan bermula sebentar saja lagi..nantikan aja dengan gaya yang pelbagai.. ;)

disini sengaja berkongsi kisah benar seorang wanita dikira hebat dimasukkan dalam golongan sahabiat Rasulullah SAW..


beliau adalah Afra' binti 'Ubaid Al-Anshariyah..kebetulan nama saya pun Afra' (diambil sempena nama beliau juga)..tapi sudah tentu tidak sehebat Afra' binti 'Ubaid bin Tha'labah isteri kepada Al-Bakr bin Yalail Al-Laitsi setelah suaminya yang pertama Al-Harits.. :)

beliau dikurniakan 7 orang anak lelaki antaranya Iyas, Aqil, Khalid dan Amir..

wanita, muslimah, bonda sudah tentu mempunyai ciri-ciri yang amat hebat..kesabaran yang amat kuat..kekuatan dalaman yang tidak bisa dijangkau batasnya..dan beliau lah yang memang mempunyai ciri-ciri khusus keunikan ini..Afra' binti 'Ubaid..

dimana kekutan nya? dalaman.. bagaimana beliau boleh rasa gelisah gundah gulana selagi anak-anak beliau itu tidak ada yang syahid..sehingga syahid semuanya di dalam perang badar..

sehingga ada disebutkan dalam Al-Ishabah . -Ibnu Kalbi berkata,” Ketika Mu’adz dan Ma’udz terbunuh, ibunya datang menemui Rasulullah SAW dan bertanya,” Wahai Rasulullah saw apakah ini yang terakhir dari bani Auf bin Al-Harits ?” Rasulullah SAW menjawab,” Tidak, Afra’ adalah muslimah yang memiliki kekhususan yang tidak dimiliki oleh muslimah lain.Dia dinikahi Al-Bakr bin Yalail Al-Laitsi setelah suaminya yang pertama Al-Harits. Dia dikaruniai empat putra yaitu Iyas, Aqil, Khalid dan Amir. Semua ikut dalam perang Badar. Demikian juga kerabat-kerabatnya dari jalur ibu, Bani Al-Harits "-

anakanda beliau menurut riwayat memang ada 7 orang..dan kesemuanya syahid di medang perang Badar..cume nama kesemua anak-anak beliau saya masih tak jumpa..

semoga kita digolongkan dalam golongan syuhada'...yang sanggup melakukan apa sahaja demi menegakkan kalimah Allah..

wallahu'alam..


jadikan lah hati ini sekuat hati beliau
sungguh hebat
keunikan yang khusus dimiliki oleh beliau
terasa ingin memilikinya
jangan lah Engkau uji hati ini dengan sehebat dugaan
kerana terasa tidak mampu lagi menanggungnya
When you feel all alone in this world
And there’s nobody to count your tears
Just remember no matter where you are
Allah knows, Allah knows.

:)
selamat berjaya semua!!!!

0 Response to Kisah Afra' binti 'Ubaid Al-Anshariyah