Menjelajahi Kota Kinabalu


::Salam::
::Bismillah::

Hari ke 5

2 Disember 2009

5.30 am : Solat Subuh. Agak terlewat.

6.30 am : Bersiap2 untuk ke KK. Tengok Movie.

9.00 am : Breakfast Mee Goreng. Sambung tengok Movie.

9.54 am : Bergerak ke KK. Naik Toyota Rush (Akmal), Land Cruiser (Uncle+Auntie), Toyota Hilux (Carlvin), Produa Kancil (Salleh).

10.10 am : Isi minyak di Stesen Petronas Ranau.

10.15 am : Gerak ke KK. Singgah di Bundu Tuhan. Lihat pemandangan Gunung Kinabalu dari jauh + Air Terjun atas bukit 6 meter. 7 tingkat. Yang pada asalnya kami mandi di situ semalam sewaktu di Poring. Tetapi oleh kerana lebih waktu. Selepas jam 2 pm. Agak bahaya untuk naik lebih tinggi. Kerana di Sabah, 6 pm sudah gelap sangat. Kecik jer nampak. Mungkin kalau guna DSLR gambar tu Nampak lebih clear kot. Sejuk dan cantik. Meraikan sikit hari lahir Akmal. Ucap SELAMAT HARI LAHIR sahaja. Hehe.

1.05 pm : Singgah di Restoren. Atas laut. di pelabuhan KK. Tapi tak ingat plak apa nama restoren itu. Nanti da ingat saya letak kat sini naa.

2.18 pm : Siap makan. Lihat di kawasan Bandar KK itu, ramai wanita yang bekerja sebagai buruh. Ini kerana, berdasarkan apa yang Akmal cakap, wanita di sini membantu suami mereka. Kerana mereka sukar mendapatkan pekerjaan. Kerana kebanyakan peluang pekerjaan diberikan kepada warga Philippine dan Indonesia.

2.30 pm : Membeli belah di Pasar Philippine. Berdasarkan info yang keluar di telefon bimbit, nama specific tempat itu adalah Penbandang. Di pasar ini, memang penjualnya orang Philippine. Menurut Salleh, hanya segelintir sahaja orang Sabah. Penjaja juga orang Philippine. Memang perlu berhati2 di sana. Terutama sekali sumandak / anak dara tidak boleh keluar beli belah di waktu petang2 hingga malam berseorangan. Banyak penjenayah warga asing.

Pada waktu ini semua orang membeli belah. Harga boleh tahan murah juga. Saya beli t-shirt 4 RM 72. Kerepek RM 20 rasanya. Tak berapa ingat. Siap beli terus duduk di luar. Melihat character orang dan suasana KK. Sebab nya tak berapa suka membeli belah. So, terus rancang nak beli apa. Siap. Keluar. Mudah kan.

Pada waktu inilah, ada peluang lihat sebahagian mungkin suku sahaja life di KK. Penjualan Rokok seludup juga meriah di jual di tepi2 jalan. Mula saya sangka mereka jual tisu2. Sebab kotaknya bewarna warni. Rupanya kotak rokok. Mereka mendapat pelepasan sebegitu bebas mungkin kerana rasuah dari pihak berkuasa. Jadinya, walaupun kita Nampak polis traffic ronda pun memang tak kene tahan. Mereka bebas!!.

4.45 pm : Gerak ke Centre Point Sabah (CPS). Cari surau. Susah maa. Ada kat tempat parking level 2/3 tak ingat plak. Memang sengaja di letakkan di luar mungkin. Erm.. Siap solat, cari kedai buku terus. Beli 5 buku. RM 86. Reiki, Warna, Perubatan, Detektif Indigo, Ku usir lara ini. Saja beli kat sana terus. Sebab bila da sampai semenanjung cnfm tak keluar dah. Malez.. :P

6.00 pm : Siap membeli2 dan round pusing jalan penat dalam CPS tuh.

7.34 pm : Makan di One Borneo. Saya selalu tersebut One Billion.

8.45 pm : Balik. Solat. Rehat. Meraikan hari lahir kami2 yang dilahirkan pada bulan Disember. Hehe. Makan kek sahaja. Akmal (2/12), Saya (9/12), Haikal (19/12), Khai (23/12), Aben (25/12). Tapi saya tatau kenapa aritu saya kire ada 6 org. huu. Tersalah kot.

11.00 pm : Tidur.

~Redhalah pada Takdir yang Allah telah tetapkan. Muga itu yang terbaik untuk kita Insya ALLAH..

2 Response to Menjelajahi Kota Kinabalu

  1. Unknown says:

    tak try cari surau kat one borneo?lagi pening beb.da la sangat DEKAT.

  2. haha..

    cari2..

    tapi hari lain..

    nanti ana citer..

    :)