Poring Hot Spring & Near Reserve


:: Salam::
::Bismillah::

Hari ke 4

1 Disember 2009

5.51 am : Solat subuh. Tapi agak terlewat. Langit hamper cerah. Bersiap.

6.25 am : Lipat baju2 yang baru kering.

7.00 am : Solat Dhuha

8.30 am : Breakfast.

9.03 am : Beli barang dapur di Melimewa. Saya, Haikal, Fatin, Syifa’. Bajet terlebih RM 20 gitu. Sepatutnya RM 100 sahaja.

10.00 am : Balik ke rumah dan memasak. Chef Farah. Kami masak Nasi + Ayam masak kicap sedap + sausage + nugget. Ni adalah bekalan kami nanti.

12.00 pm : Siap masak dan kemas.

12.45 pm : Gerak ke Poring Hot Spring & Near Reserve. Masih berdekatan Ranau juga. Di Kaki gunung Kinabalu. Isi minyak di Stesen Minyak Ranau. Perjalanan sebenar dari rumah kek ke Poring hanyalah 30 minit! Dekat bukan.

1.03 pm : Singgah di G.Mart, Ranau. Beli Pinggan + Cawan plastic utk makan nasi di Poring nanti. Sume sekali RM 22.40. Tunai.

1.33 pm : Barang sudah siap dibeli. A.Man belanja togkeng ayam. Huu. Sedap kot. Hee. Carlvin ambil Salleh dirumahnya.

1.35 pm : Kami gerak dahulu. Sepanjang perjalanan, jumpa banyak sign bord Gereja Katholik. Ingat kan mmg ada kat dalam tu gereja. Rupanya, Uncle Hatab ckp, ni antara cara mereka promote agama mereka. Letak sign bord banyak2. Sedangkan gereja tu jauh lagi. Memang setiap 1 kampung ada gereja nya.

Kalau di Kg. Kiaburi, masuk saja simpang, akan jumpa Gereja Katholik di sebelah kiri. Tokong Buddha di sebelah kanan, Masjid Abd Rahman. Berkubah Emas. Ada di bawah sikit sebelah kiri. Dekat2 jer tiga tempat ibadat ini. Sume binaan yang besar2. Patung Buddha di tokong itu pula, pada asalnya menhadap kea rah masjid. Tetapi setiap bulan pasti runtuh. Bina baru semula. Runtuh. Bina. Bina. Runtuh. Lepastu, baru2 ni jugak lah, arah tokong itu di tukar arah. Menghala kea rah tokong Buddha. Haa. Dah tak runtuh. Waktu saya pergi pun tak runtuh lagi. Besar. Memang besar.

2.00 pm : Sampai di Poring. Pergi Air Terjun free dan Canopy Walk bayar sorang RM 2. Seronok jalan atas jambatan yang dibina antara pokok ke pokok. Tinggi. Cume pihak sana baru ubah supaya tak tinggi sangat. Yang jika asalnya naik, makan masa 1 jam serta kerana bimbang warga tua akan gayat dan sukar nak naik. Maka di ubah lah kadar ketinggiannya, menjadi hanya 15 minit sahaja! Jadi kami naik ape yang ada lah. Maksudnya tak tinggi sangat. Tapi tinggi lah. Syukur!

5.10 pm : Mandi di Kolam Air Panas. Lelaki mandi di Kolam umum. Perempuan mandi di dalam bilik sahaja. Boleh mandi sehingga jam 5.20 pm. Cas dikenakan RM 20 satu bilik.

5.30 pm : Solat Asar jamak. Alhamdulillah. Surau tak berkunci. Kerana pada awalnya, kami mahu solat tetapi disebabkan waktu utk pintu surau di buka belum tiba. Maka kami mandi dahulu.

6.20 pm : Siap segalanya. Kemas2. Dan mula bergerak. Singgah di kedai Cenderahati. Saya beli gelang 2, keychain 5, batu ape tah 3, mafla 1. Sume sekali RM 40.

7.00 pm : Balik ke rumah kek.

7.13 pm : Pergi ke Bank.

8.30 pm : Sampai rumah kek. Solat isya’ jamak. BBQ. Resepi Auntie buat sedappp!!!. Tapi kami x boleh ambil resepi tuh. Sekalipun bayar mahal. Siap makan, rehat2. Transfer gambar.

9.00 pm : Berbual dengan Salleh, Fatin, Shah tentang IFC dan Masalah Kristian di Ranau serta ilmu2 islam yang banyak.

10.30 pm : Meeting RDP.

1.00 am : Habis meeting RDP. Basuh kain.

2.00 am : Tidur dalam sedar berfikir. Dan terus tidur.

~ilmu yang ada terus di amal kan..diteruskan kajian.. dan di sebarkan! WAJIB..

0 Response to Poring Hot Spring & Near Reserve